Gullalderen for flyging

Gullalderens flyselskap

Hvis det er ett flyselskap som assosieres med flygingens gullalder og glamouren ved flyging, så er det Pan American Airways, eller Pan Am. Flyselskapet var kjent for luksuriøse fly, pene flyvertinner, og den gjenkjennelige blå globus-logoen.

Selskapet har en fascinerende og komplisert historie. Det startet med Juan Trippe, som ble trent som pilot på slutten av 1. verdenskrig. I en tid etter det arbeidet han på Wall Street, og fikk da ideen til å starte sitt eget flyselskap. Opprinnelig startet Pan Am som et sjøflyselskap som fraktet passasjerer og varer fra USA til Karibien. Under ledelsen av Juan Trippe vokste selskapet etter hvert til å bli en betydelig aktør i luftfarten. Faktisk har Pan Am blitt sett på som et foregangsselskap, og for en tid var Pan Am det ledende flyselskapet i amerikansk luftfart i forhold til internasjonale flyvninger.

Foregangsselskap

Pan Am var et foregangsselskap. Mellom 1935 og 1946 var Pan Am det første selskapet som startet flyvninger fra USA til utenlandske destinasjoner. Selskapet var dessuten det første som:

  • ansatte flyvertinner
  • viste spillefilmer om bord
  • startet jorden rundt service
  • serverte mat om bord

Den 17. juni 1947 introduserte selskapet sin legendariske jorden rundt-rute. Denne ble kjent som «Pan Am Flight PA 001». Ruten startet i San Fransisco og gikk deretter kloden rundt, og var dominerende for all trafikk i vestlig retning i lang tid etter den ble lansert. Ruten ble flydd med propellfly, og tok i alt 13 dager. Da ruten ble oppgradert med nye jetfly i 1958 ble flytiden halvert, og gikk fra Honolulu via Tokyo, Hongkong, Bangkok, Delhi, Istanbul, Frankfurt am Main, London og landet til slutt i New York 46 timer etter take-off.

Senere skulle Pan Am også bli det første selskapet som presset produksjonsselskapene til å lage fly med rader som hadde plass til seks personer (3+3), i stedet for fem passasjerer (3+2) som var normen før i tiden. Da investerte selskapet i Boeing 707 fly, som er foregangsmodellen til dagens Boeing fly. Disse jetflyene skulle gjøre drastiske kutt i transatlantisk flytid.

Det luksuriøse selskapet

Ved inngangen til 1950-tallet hadde Pan Am etablert seg ikke bare som det luksuriøse flyselskapet, men som et moderne selskap med raske fly som kunne ta deg til destinasjoner lengre unna enn man kunne fly tidligere.

Dessverre var det selskapets status som gjorde flyene til et yndet mål for terrorisme. Dette, sammen med oljekriser og reguleringer i flytrafikken for innenlands- og utenlandsreiser, gjorde at selskapet til slutt gikk konkurs i 1991. I ettertid har man prøvd å starte opp igjen selskapet to ganger, men uten særlig hell.

Leave a Reply